As-Salaam:Källan till fred

Bismillah irrahman irrahim

Salam aleykom! Hoppas ni mår bra och Gud är med er.
Jag sitter här i lägenheten med tända ljus, maher zein´s låt freedom och inväntar en vän. Jag har inte skrivit på ett tag vilket beror på att jag varit extremt upptagen! Massa i skolan, högskoleprovet o familjegrejer i huvudet. Så har inte riktigt haft tid för o sätta mig ner, slappna av o skriva. Men nuuuu så :)

Jag har tänkt på de här med Hijab/Slöja/Sjal/Burqa/Niqab.. O enligt min åsikt är de helt upp till var och en vad man vill ha på sig. Jag menar, ibland förundras ja över hur lättklätt en del tjejer klär sig, men det är upp till dem. Ibland förundras jag över hur "påklätt" en del klär sig (Burqa o liknande) men det är även det upp till dem. Jag skulle inte säga till någon av dem att dem klär sig fel. Men jag skulle inte uppmuntra dem till att fortsätta ha det som dem har på sig.

En tjej som går runt med en genomskinlig tröja, med pushup bh där under, de tajtaste kortste shortsen hon hittar i garderoben, fullt sminkad, sönderfixat hår och klack. En sån tjej följer mode o de är snyggt och mer än okej.

En tjej som går med en burqa som täcker former och ansikte, är förtryckt, och det är absolut inte okej.

Jag tycker både är fel, men jagtycker det förstnämnda är mer fel. Var jag tvungen att välja mellan dessa två skulle jag valt att klä mig i burqa. Jag menar, ja skulle inte vilja gå runt och visa allt som går o visa, sminka mig så jag ser ut som någon annan, och bära klack för att ändra min längd. Asså det är inte fint. Det är bara falskt och det är inte du. Allt killar kommer att se är din kropp, din utsida, dom kommer utnyttja dig och göra alltför att ha sex med dig. Jag säger inte att alla killar beter sig så men vafan ja förstår dom, vad förväntar du dig när du står framför segeln och vill se ut som christina aguilera? Det är du som lockar killarna till att kolla på din kropp och inte dig . Dom kommer inte att se dig, hur mycket killen än vill kommer hans hjärna inte kunna tänka på annat än din kropp. Och när han fått de han vill ha är du inte attraktiv längre, han lämnar dig och du är kvar alldeles ensam och sårad, för han har lurat dig, han kanske har köpt saker till dig, gått ut med dig, pratat och lyssnat, menallt detta för att få det han vill ha. Han har inte sett vem du är, han har inte sett din personlighet därför han har blivit förblindad av annat som du visat honom. Det är ditt fel att du sitter där o ångrar dig.

Lär dig av ditt misstag och gå vidare, klä dig anständigt, visa inte dina former, eller liknande som kan locka killar till att se annat än dig. Låt dem falla för din personlighet och inte ditt utseende. Blir en kille kär i din pesonlighet kommer han inte lämna dig vare sig du blir tjock ful gammal eller grå, för ditt inre kommer alltid finnas där.

Sen har vi de här med burqa. Asså måste nästan säga -må gud straffa mig om jag har fel- att det inte heller är särskilt anständigt. Det är som att man gömmer sig bakom något, man visar inte vem man är för omgivningen, och det kan bli svårt att koncentrera sig på personligheten när ens tankar hela tiden fångas av det faktumet att man inte kan se personens mun röra sig och prata, man kan inte se ansiktsuttryck vilket för mig iaf skulle vara ganska distraherande, det skulle bli jätte svårt att känna sig 100% bekväm.

Om man däremot har en anständig hijab, inget smink, eller stark parfym och liknande tror jag att det skulle lösa alla problem. För det första kan jag se dig, ditt ansikte, vem du är. Och för det andra kommer jag förknippa ditt ansikte med den fina personlighet du har och inte din kropp. Jag kommer känna mig bekväm med dig och jag kommer lära känna dig, vem du verkligen är. Killar kommer inte att kolla på dig på ett fult sett, de kommer se på dig med respekt, se att du är muslim,se att du älskar och fruktar Gud, O nu refererar jag till muslimska bröder. De kommer troligtvis tänka det ja nyss sa eller något liknande och förhoppningsvis sänka blicken o passera med ett leende på läpparna, eller så kommer dem tänka på dig som en potentiell hustru, och med ens vilja lära känna dig, vem är du, vad tänker du, hur låter du när du pratar, är du en som pratar fint o öppet eller är du kanske lite blyg, är du snäll är du elak, är du smart är du dum, är du rolig är du tråkig, maaaaassa tankar som bara kommer, som han börjar undra och som han vill veta. Han kanske börjar fråga efter dig, beskriver dig för sin mamma som kollar efter dig i moskén, va som helst. Man vet aldrig, haha jag kanse drömde lite för långt men ni förstår min poäng.

Jag bara vet att hijab är det bästa för mig som människa, för det första för att det är vad Allah säger åt oss att göra. för det andra för att det är så hiiiiimla logiskt! Jag förstår killar, jag förstår att min kropp o mitt vackra hår kan vara en distraktion för dem, därför hjälper jag dem och täcker det. Så att dem har möjliheten att lära känna mig, vem jag verkligen är, utan att dras till mig enbart för att jag ser bra ut, jag täcker min skönhet. Och när man väl hittat mannen som älskar dig för vem du är och du älskar honom tillbaka, gift dig med honom, och han kommer att få se din skönhet, och han kommer att älska dig ännu mer, det är jubara positivt. Och när du går runt på stan med din vännina behöver han inte oroa sig för att du skulle vara otrogen, för det första vet han -med tanke på att du älskar gud tillräckligt mycket för att sätta på dig slöja- att du fruktar gud och inte kommer ens våga vara otrogen, för det andra vet han att du täcker din skönhet och bara han vet hur vacker du är, därmed kommer inte killar dras till dig och du kommer inte hamna i en situation ens där du kan va otrogen. Det förstår han. Så han är glad, du är glad. Ni är glada. Var ligger problemet?

Man kan ju tro att jag bär slöja när jag skriver såhär. Men det gör ont o säga att jag inte gör det. Jag vet som sagt att det är det rätta. Och jag vet att jag kommer att ta på mg slöja, inshallah, men jag vill bara vara 100% på att jag inte kommer ångra mig o ta av mig, att jag påverkas av det negativa somtroligtvis kommer drabba mig, kanske att någon är stöddig eller liknande. Man kan väl säga att jag är 98% på vägen till o sätta på mig slöja. Men jag har satt upp ett mål. När jag går ut gymnasiet o åker till iran och kommer tillbaka ,inshallah, kommer jag inte ta av mig den-för i iran kommer jag ju ha hijab. Inshallah

Jaa, det var mina tankar om hijab. Hoppas ingen känner sig träffad på ett negativt sett eller något. Isåfall ber jag om ursäkt.

Maasalame mina kära bröder och systrar i islam





Kommentarer
Postat av: Mariam Sadat

Salam alekom syster!

Mashallah vilken fin inlägg. Må Gud vara vid din sida, och du vet att jag är vid din sida i vilken sikund som hälst då du besluter dig för hijaben!

2011-11-04 @ 22:50:06
URL: http://http:/narsolenskiner.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0