Ar-Raheem:Förbarmaren

Bismillah irrahman irrahim

Hej kära systrar och bröder! Jag hoppas i mår bra.
Jag har varit vaken sen typ halv tio och ba pluggat. Hann med en del men har mycket kvar, provet är snart och är känner att jag är ganska sent ute (som vanligt), måste lära mig och börja i tid!

Men iaf det var inte det jag tänkte skriva om. Jag låg här nyss och tänkte på mat.. (Har inte ätit) och kom o tänka på det här med halalkött. Jag äter inte gris men jag äter vanligt kött (nötkött t.ex) som inte är halal. Om man tänker lite närmre på det är de riktig dubbelmoral. Yani du lyssnar på gud i en grej men inte en annan?

Förut tänkte jag inte alls på det här o de va en självklarhet för mig att aldrig äta gris men att äta ickehalalkött var helt okej. Det är ju helt fel o tänka så då både är haram att äta. Jag gick o tänkte på det ett tag och frågade sedan en imam han sa ungefär (ja kanske inte fattat hela poängen eller kanske glömmer något annat viktigt hanockså sa om det men jag kommer ihåg att de ja reagera på o tyckte var mycket logiskt var:) Själva grejen med halal kött är att djuret ska inte ha självdött, det ska inte lida, det ska inte se kniven osv och han sa att i sverige när dom slaktar kossor till exempel så ger dem de en elektrisk stöt som gör att de blir medvetslösa, men de dör inte, sen är det någon maskin som vänder på de och slaktar dom typ jag vet inte exakt. Därför tyckte han att i skolan är de okej om du äter nötköttet men se till att ha halalkött hemma. 

Jag tyckte han hade helt rätt o fortsatte äta i skolan, sen börja ja fundera ännu mer kring de, halalköttet är ju slaktat i guds namn (de säger bismillah) precis innan de slaktar, vilket kossan ja äter i skolan inte är. Så börja ja tveka igen och frågade sedan en av ledarna en systerträff vad hon tyckte om halalkött. Hon sa med 100% säkerhet att i skolan är du vegetarian du äter inte köttet där. Då kände jag att de är ju egentligen bättre eftersom slakten i sverige inte uppfyller guds krav de är inte ens i guds namn.

Så okej jag började äta av det vegetarianska istället. Sen kom ännu ett dilemma. Vad är deför dubbelmoral (igen) om ja inte äter köttet i skolan för de inte är halal medan ja äter köttet hemma som (tyvärr) inte alltid är halalkött? Det går ju inte heller de är fel, så jag började säga till mamma att mamma varför köper du inte bara halalkött o ja minns inte riktigt va o sa men hon sa typ jo ja försöker men så som jag uppfattat de måste hon åka hela vägen till rinkeby (typ en halvtimme från oss) för att köpa halalköttet o att e är ganska dyrt, en annan grej ja minns att imamen sa var att de här småbutiksägarna som säljer halalkött är tyvärr inte alltid så ordentliga med köttet. Det blir dyrt för dom att t.ex ha frysen på hela natten så dom stänger av den, vilket gör att köttet är fryst, tinar, blir fryst, tinar, blir fryst o så vidare o de förstör ju köttet de är inge bra o äta de då. Så de är ett annat problem men imamen sa också han hittat i coop, vivo, ica o olika stora kedjor ett märke på en moské på baksidan av en del köttpåsar vilket symboliserar att de är halalsaktade! Det är jätte bra o ja kollade upp de o hittad även det märket! O dessa stora kedjor är mycket ordentliga med maten och så så man behöver inte oroa sig för att de ska tina frysa tina frysa haha. Så jag ska börja tjata på mamma att hon bara ska köpa de!

Sen har vi pappa också.... hahaha han köper inte heller bara halalkött o ja har ingen aning om hur jag ska övertala honom han är väldigt ekonomisk (snål) o köper därför billigaste. Men vi får se får undvika kött överhuvudtaget både hemma och i skolan om ja inte vet att de är 100% halal de är de ja kommit fram till.

Sen är de ju de här me resturanger och skit. Då tänker ja på arabresturanger eftersom vanliga resturanger absolut inte har halalkött.. Hur ska man veta om arabresturangerna har halalkött, tänk om man frågar och dom inte talar sannng? De är ju också väldigt ekonomiska och vill inte förlora kunder.. Ska man sluta äta på resturanger då också haha? Ya rob varför bor ja inte bara i irak -.- hahaha nämen får lösa de på något sätt.

För er som inte vet vad halalslakt är innnebär det detta:

1. Djuret ska vara friskt och utan skador.
2. Djuret ska ha behandlats med medlidande och vänlighet.
3. Djuret ska få mat och vatten och lugnas innan det dödas.
4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.
5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot Mecka).
6. Före slakt reciteras orden ”Bismillah, Allahu Akbar” (I Guds namn, Gud är större). Det innebär att muslimerna inte tar djurens liv på eget bevåg utan med skaparens auktoritet.
7. Man ska vässa slaktkniven. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktas.
8. Slaktkniven skall föras i en enda obruten rörelse.
9. Matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna skärs av utan att ryggmärgen skadas.
10. Blodet måste helt avtappas.
11. Ett djur få inte se ett annat djur dö. För lamm och får skall all slakt utföras utan föregående bedövning, och man skall slakta ett djur i taget och under förhållanden som säkrar att det enstaka djuret hanteras så skonsamt och omsorgsfull som möjligt.

Bra o veta eller hur? Men nu ringde min lilla kusin o grät hon va lite ledsen över en grej så ja ska åka hem till dom, plugga där o sen sova där så blir nog inge mer bloggande idag.

Maasalame hoppas gud är med er!

Yani-"Vilket betyder"
Ya rob-Herregud
De som står på bilden "Halal" betyder ungefär -rätt/okej



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0