Al-Mu'min:Skyddaren av tron

Bismillah irrahman irrahim


Hej kära systrar och bröder!


Idag är en mycket speciell dag, det är den nionde dagen i dhul hajj, arafah-dagen! Det var denna dag som Ibrahim (Abraham) (A) skulle offra sin son Ismael för att underkasta sig Allahs (SWT) vilja. Och för att han helhjärtat bestämt sig för att göra det, och skulle precis utföra handlingen, klarade han prövningen och Allah(SWT) sände barmhärtigt ner ett får som han skulle offra istället.

Denna dag fastar vi, och det är mycket viktigt att göra det för det ligger en stor belöning där bakom. Fastar du denna dag, blir du förlåten två års synder, nämligen förra årets, och det resterande årets. Allah (SWT) vill oss väl.

Jag har frågat och läst runt lite varför vi fastar idag, men har inte fått något konkret svar. Det jag menar är typ fastade Ibrahim (A) den dagen av någon speciell anledning? Varför blir vi belönade av och fasta just denna dag? Det jag fått fram iaf är att Profeten (S) gjorde det vilket gjorde det till sunnah.

Jag ifrågasätter inte för att jag tycker det är fel, självklart inte, jag fastar ju just nu, men alltid viktigt och veta varför man gör saker och ting. Viktigt att hungra efter kunskap!

Men iaf, igår fick jag höra några historier som fastnade på minnet, tänkte dela med mig av dem.


En man sa "Tror du på Gud?" Den andra mannen svarade "Nej" Då sa mannen: "Tänk dig,en båt fylld med last, seglar från ö till ö och tömmer lasten, men på båten finns det ingen kapten, båten seglar och tömmer lasten av sig själv, är detta möjligt?" Den andra mannen sa "Nej det är inte möjligt det måste ju såklart finnas en kapten på" Då sa mannen "Men kan du då förklara för mig hur hela världen kan styra sig självt, utan en Gud?" Den andra mannen tystnade

En man satt och försökte övertala två ateister om att det fanns en Gud, hur mycket han försökte var det omöjligt att övertala dem, de ville helt enkelt inte tro. Mannen sa då "träffa mig på den här ön klockan 12 imorgon" Dem gick med på detta och befann sig dagen efter på ön Kl 12, men mannen  var inte där. En timme senare dök han upp och ateisterna frågade, varför är du sen. Mannen svarade "Jo det hände en märklig grej på vägen hit,jag stod vid vattnet och funderade hur jag skulle ta mig över till ön, men jag kom inte på något, plötsligt ramlade ett träd
nedanför mig och blev till en båt, jag satte mig i den och den tog mig tll ön, därför är jag sen" Ateisterna började skratta högt. Då sa mannen "Ni skrattar åt er själva, detta är vad ni tror, ni tror att världen är uppbyggd av en slump, men inte ens en liten båt kan byggas av en slump"


En man satt och pratade med några ateister, de försökte övertala honom om att det inte fanns en Gud, han sa "Om ni kan förklara detta för mig, ska jag inte tro på Gud: Det finns ett specifikt träd (detta är fakta), när en fjäril äter av detta träd blir det till bomull, när ett bi äter av detta träd blir det till honung, när ett får äter av detta träd blir det till bajs, och när en gasell äter av trädet blir det till misk. Alltså, ett träd, med ett innehåll, kan bli till fyra
olika saker, hur är detta möjligt?" Ateisterna tystnade.


Detta är något som hände mig, en kille säger till mig, "det finns ingen Gud, allt är uppbyggt av matematik". Då sa jag "får jag fråga dig en sak?" han sa "ja." jag sa "Känslorna du känner inom dig,kan du ta på dem?" Han sa nej, jag sa "Kan du beräkna dem?" Han sa "nej" Ja sa "Kan du då förklara för mig hur de är matematik?"


Något annat mycket vist jag fick höra var att någonstans djupt inne i alla människor, finns det inbyggt att det finns en Gud, men dem vill inte erkänna det. När det väl kommer till kritan, och dem ligger ensamma i havet och håller på att drunkna, och ingen kan hjälpa dem, då kommer det fram, då ber dem till Gud. Men vrf ska Gud hjälpa dem då, när de förnekat Honom hela sina liv?

Varför kan inte bara alla inse/erkänna att det finns en Gud?


Maasalame kära bröder och systrar i islam
(skrev detta vid kl. 2 idag men publicerade de inte då)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0