Allah:Gud

Bismillah irrahman irrahim

Hej kära systrar och bröder.
Det här är mitt första inlägg och känner därför att ja borde presentera mig..
Jag tänker inte säga vad jag heter haha det förblir hemligt, men jag kan säga att jag är en 17årig (18 om en månad) muslimsk tjej. Den här bloggen kommer handla mest om mina tankar om livet vilka kretsar king islam.

Jag strävar inte efter att få många läsare, utan mitt syfte med bloggen är att påverka kanske en enda människa (positivt) med hjälp av mer kunskap om islam eller till och med med hjälp av min egna tankar inshaAllah.

Jag själv har många brister och gör mycket fel, det finns mycket olika saker jag funderar kring varje dag, som jag skulle kunna bättra men som jag har svårt med. Jag har nyligen börjat be (lite mer än ett halvår sen) och jag är ändå 17 år så det är ganska sent. Men aldrig försent! Så jag har fortfarande mycket kvar att lära precis som många andra goda muslimer.

Men jag filosoferar mycket och kommer från och med nu inshaAllah skriva ned det (kanske inte alltid vettiga) som kommer upp i min hjärna. Jag hoppas det kan få någon därute att fundera lite extra kring vad som är rätt och fel, vad som är bra och dåligt, och kanske tillochmed vad som kan ha en mycket dålig påverkan på oss muslimer i detta samhälle. Kommer därför skriva om ja känner mig negativt påverkad och så i olika situationer så kanske ni kan undvika dessa situationer.

Men det jag försöker säga är iaf att jag vill att den här bloggen ska ha ett syfte, vara en tankeställare och göra er gott! InshaAllah. Nu ska jag titta på en föreläsning med Anas Khalifa. En mycket bra föreläsare mashaAllah jag rekommenderar att ni lyssnar på honom, alla hans föreläsningar finns på youtube. Han har lärt mig hur mycket som helst inom islam bara av föreläsningarna. Så kolla! Sök Anas Khalifa på youtube och tryck sedan på sökalternativ "längre än 20 minuter klipp" typ något sånt står det. Lycka till!

Maasalame, hoppas ni mår bra och gud är med er.

Uppdatering:

Jag kom på att jag inte kan ta för givet att alla vet vad de arabiska orden jag använder betyder! så skriver därför en lista här så alla förstår!

Allah-Gud
Hamdulillah-tack (till) gud
InshaAllah-om gud vill
MashaAllah-(ganska svårt att översätta men betyder typ)-guds (fina) skapelse
Bismillah irrahman irrahim-I Guds den barmhärtiga förbarmarens namn
Maasalame-hejdå (Bokstavligen-med fred)
Det som står på bilden Allahu Akbar betyder Gud är störst


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0